
Κοινή ανακοίνωση του αρμόδιου Τομεάρχη της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου και του τμήματος Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του κόμματος
Με χθεσινή ανακοίνωσή του για την προσάραξη του Ε/Γ–Ο/Γ ανοιχτού τύπου πλοίου «ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΑΒΟΥΝΙΩΤΙΣΣΑ», ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ανέφερε ότι θα αξιοποιήσει τις δυνατότητες που του παρέχονται για να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που προκύπτουν από το περιστατικό.
Στο πλαίσιο αυτό και πέρα από την ενημέρωση που έχει δώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοινώσεις του, είναι αναγκαίο να δοθούν απαντήσεις και στα εξής:
1. Επειδή υπήρξαν καταγγελίες επιβατών για την έλλειψη καθοδήγησης, ενημέρωσης και βοήθειας εκ μέρους του πλοιάρχου και του πληρώματος αναφορικά με τη διαχείριση του συμβάντος και την εγκατάλειψη του πλοίου, διενεργούνταν στο πλοίο με μέριμνα του Πλοιάρχου τα προβλεπόμενά από τον Κανονισμό Γυμνάσια; Αν ναι, είναι καταγεγραμμένα στο Βιβλίο Επιθεωρήσεων και Γυμνασίων και πότε έγινε η τελευταία θεώρηση του Βιβλίου από τις Λιμενικές Αρχές;
2. Είχε ελεγχθεί το πλοίο ως προς την αξιοπλοΐα του από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, με δεδομένες τις ανακοινώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κικίλια για τη διενέργεια έκτακτων επιθεωρήσεων; Πότε επιθεωρήθηκε εκτάκτως το πλοίο και ποια ήταν τα αποτελέσματα της Επιθεώρησης; Διενεργήθηκαν κατά την έκτακτη επιθεώρηση γυμνάσια εγκατάλειψης, διαρροής και πηδαλιουχίας με τη συμμετοχή του πληρώματος και κατεγράφησαν αυτά στο βιβλίο Επιθεωρήσεων και Γυμνασίων του πλοίου;
3. Υπήρχαν αναφορές ή καταγγελίες για τεχνικά ή λειτουργικά προβλήματα του εν λόγω πλοίου και αν ναι πως αξιολογήθηκαν;
4. Γιατί δεν συνέδραμε στο περιστατικό ναυαγοσωστικό πλοίο και που βρισκόταν το πλησιέστερο αδειοδοτημένο ελληνικό ναυαγοσωστικό σκάφος με βάση το νέο κανονισμό του ΠΔ65/2023;
Αναρωτιόμαστε εύλογα τι θα είχε συμβεί αν το περιστατικό εξελισσόταν μακριά από το λιμάνι αναχώρησης, με δυσμενείς καιρικές συνθήκες και με μέγιστη πληρότητα αναφορικά με τη δυνατότητα διάσωσης των επιβατών και του πληρώματος.
Η κυβέρνηση από τη μια πλευρά δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι προέχει η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και από την άλλη αφήνει σε εκατοντάδες σκάφη που εφοδιάζονται με Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν παρωχημένο εξοπλισμό σε σωστικά μέσα. Χαρακτηριστικότερη είναι η διάταξη του ΒΔ 36/1967, το οποίο η κυβέρνηση αρνείται εμμονικά να εκσυγχρονίσει, η οποία προβλέπει ότι η κάλυψη στον κύριο σωστικό εξοπλισμό του πλοίου σε πνευστές σωσίβιες σχεδίες και πλευστικές συσκευές μπορεί να καλύπτει το 60% των επιβατών !!!
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ με επανειλημμένες ερωτήσεις στη Βουλή και ανακοινώσεις του, έχει επισημάνει την ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου στη βάση σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που είχε ετοιμαστεί από την κυβέρνηση του το 2019. Οι Υπουργοί της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας ωστόσο επιδεικνύουν μια «ανεξήγητη» αδράνεια και άρνηση ως προς τον εκσυγχρονισμό του που βεβαίως, θα αναγκάσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Με αφορμή το περιστατικό στα Νέα Στύρα, είναι φανερό ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να πάψει να προστατεύει τα κέρδη των εταιρειών και να βάλει σε προτεραιότητα την προστασία των επιβατών εκσυγχρονίζοντας το θεσμικό πλαίσιο για τα σωστικά μέσα των πλοίων.